Bejegyzések

Hydrométer - folyadék sűrűség mérő

Kép
Fogjuk ki az aranyhalat az ezüst-nitrátból! Akinek sikerül, annak lehet három kívánsága! Természetesen képletesen mondva pecázunk csak, de talán egy kívánságunk az aranyhal nélkül is teljesülni fog: készítünk egy etalont a 10%-os ezüst-nitrát oldatunk ellenőrzéséhez!  A Hydrométer (folyadék sűrűség mérő) elve nagyon hasonló a horgászok által használt úszóhoz... Kr.e. 160. környékén már Arkhimédész rájött, hogy minden folyadékba vagy gázba merülő testre  felhajtóerő  hat, amelynek nagysága egyenlő a test által kiszorított folyadék vagy gáz súlyával. Ezt használjuk mi is azzal a különbséggel, hogy a folyadékba mártott úszó állandó súlyú, viszont a folyadék sűrűsége más - így az úszónkra más felhajtóerő fog hatni! Felhasznált anyagok: Sniccer, 3 ml-es műanyag pipetta,  függöny nehezék zsinór, fogó, hurkapálca, alkoholos filc, vonalzó A függöny zsinórt bontsuk szét és szedegessük le róla az ólom súlyokat a fogó segítségével Az ólom söréteket rakjuk bele a pipet

Portrék

Kép
Ambrotípiák, 13x18cm üveglapokon 30 másodperces exponálások 300mm F4,5 optikával

Virágok

Kép
Rózsa pasztel-rózsaszín virág Ambrotípia, 13x18cm üveglapon 210mm-F8, exponálás: 60 másodperc, kihuzat: 55cm, tárgytávolság: 35cm, világítás: 25cm-ről 2x(2x105W+2x75W) kompakt fénycső hívás: 20 másodperc Szegfű fehér virág  Ambrotípia, 18x13cm üveglapon 210mm-F8, exponálás: 60 másodperc, kihuzat: 60cm, tárgytávolság: 35cm, világítás: 30cm-ről 2x(2x105W+2x75W) kompakt fénycső A nagy kihuzat és a 210mm-es optika miatt kb. 2:1 nagyításúak a képek - tehát makro felvételeknek mondhatóak.

Fejtámasz

Kép
A kollódiumos nedves fotózási eljárás legnagyobb "ellensége" az idő. A kollódiummal megöntött üveglap ezüst-nitrátban való érzékenyítés után, még nedvesen kerül a kazettába és még megszáradás előtt kell exponálni és előhívni a képet. Ez a legjobb esetben is kb 15 perc, de nyáron a melegben ez igencsak lecsökken. A második "képgyilkos" idő maga az exponálás. A nyersanyag érzéketlensége miatt több másodperc de akár fél perc is lehet az expozíciós idő. Ennyi idő alatt a fényképezett ember könnyen elmozdul - ezért a kép kevésbé sikerül jól. Ennek a bemozdulásnak a kiküszöbölésére már 150 éve is gondoltak - különféle fejtámaszokat készítettek. Már nekem is nagyon időszerű volt, hogy bővítsem a fotográfiai segédeszközeimet egy ilyen szerkezettel, így ismét csak barkácsoltam egy kicsit. Szükséges alapanyagok: - gémes cintányér állvány - asztalos szorító - 2db - 45x45x350mm fa hasáb - M8x50mm sülyesztett fejű csavar - 2db - 22mm-es csőbilincs - 2db - M5x20m

Csapdában - Trapped

Kép
Egy 18x13cm-es üveglapot megerődítettem ragasztószalaggal és egy légpuskával lyukat lőttem rá. I fixed a 18x13cm sized clear glass with tape and shot to center with a airgun rifle Ezután a törött üvegről leszedtem a ragasztószalagot és körben a széleket megerősítettem hogy ne essen szét az üveg I removed the fixer tape I put on frame with new tape because the broken glass don't disintegrate Kész üveglap - Finished glass A törött üveget felfüggesztettem... I suspended the broken glass... ... és egy madártollat raktam a lyukba ... and a bird feather put on the hole Arányok - Proportions 2 perc 30 másodperc exponálás, 40 másodperc hívási idő 2 min. and 30 sec. exposure and 40 sec. developing time

Fókusz mattüveg és Fresnel lencse

Már jó ideje megvettem A/4-es méretű  Fresnel lencséket . Ez egy teljesen egyszerű víztiszta műanyag lap, amelyben koncentrikus körökben finom "bemarás" van. Ez a műanyag lap tulajdonképpen gyűjtőlencseként funkcionál. A nagy kamera fókuszállító mattüvegére a fény az optikából - tulajdonképpen egy pontból - kúposan vetül a mattüvegre. Itt a matt felületen képet rajzol és tulajdonképpen halad tovább az egy pontból érkező kúp mentén a szemünk felé. Tehát a képet a mattüvegen ott láthatjuk legjobban, ahol ez a kúposan érkező fényre merőlegesen tudunk nézni. Ha a Fresnel lencsét a mattüvegre rakjuk, akkor a kúpos palást mentén haladó fényeket "összefogja" és a mattüveg síkjára merőlegesen egyenesen a néző felé irányítja. Így megszűnik a peremsötétedés és az egész kép világossá válik, mivel az összes fényt a mattüvegről összegyűjti és könnyebben kiértékelhetővé teszi!

Joe Gy.

Kép
13x18cm Ambrotípia üveglapon 210mm - F4.5, 20sec exponálás, 30sec hívás Sajnos egy picit bemozdult a 20 másodperc alatt... Lakkozás után: