2012. április 9., hétfő

Caffenol + papír

Az előző bejegyzésemben színes negatívot hívtam kávé, C vitamin és mosószóda segítségével. Ugyanezzel a keverékkel most papírt laboráltam.
Gondoltam megpróbálom a teljes laborálás alatt kihagyni a hagyományos film/papírhívót, így a Caffenol-al hívot filmet világítottam rá a papírra.
Mivel a színes film lett "fekete-fehéresítve" gondoltam, hogy jóval több ideig kell majd a papírra világítani a képet, a negatív barnás alap hordozómaszkja miatt.

(szkennelés utáni nyers állapot)

Az első képnél 20 másodperc, a negyedik képnél 180 másodper volt a megvilágítás hossza. A legjobb eredmény a második - 2 perces és harmadik próba 3 perces világítás adta.

(ugyanezek a képek utómunkával)

A feldolgozott képeknél jól látszik, hogy a 3. tesztképen jönnek ki legjobban a részletek, de egy kicsit maradhatott volna még a hívófolyadékban.

(Caffenol színes  negatív, Caffenolban hívott papíron)

Nagyon megnehezíti a papírhívást, hogy a Caffenol nagyon gyorsan merül, így a jól bevált "mindig két percig hívni" szabályt nem lehet tartani.

Kíváncsiságból egy hagyományos fekete-fehér negatívot is rávilágítottam papírra. A kidolgozott kép nem sokban tér el a kávé+színes negatív végeredményétől, viszont az előző 14x9 papírméret helyett 18x13 nagyítás mellett elég volt 20 másodpercnyi világítás. (Szinte dupla akkora távolságból volt világítva a nagyobb méret miatt, így a fényintenzitás hatványozódva csökken!) A hívási idő viszont 5-6 perc volt, mert már szinte teljesen kimerült a hívó.
(fekete-fehér negatív, a papír Caffenolban hívva)

Ezek után kíváncsi voltam, hogy az előző próba ellentéte, azaz Caffenol+színes negatív, hagyományos fekete-fehér papírhívóval - 2 perces hívással mit sikerül elérni.


Az eredmény meglepően ugyanolyan jó mindkét esetben! Nagyobb különbségre számítottam! Ami viszont a megvilágítási időt illeti, jelentős a különbség. Fekete fehér kép: 1 perc világítás és 2 perc hívás (frissen kevert hívóval), Caffenol: 2 perc világítás kb 3-4 perc hívás (érzésre, mert már merült a hívó).

Konklúzió: szép a Caffenolban hívott papír enyhén barnás tónusvilága - öregebbnek tűnik a végeredmény, de a hívó gyors merülése miatt a papírhívási idő változása csak 1-2 képet "szabályozott" elkészülését teszi lehetővé, ezután már csak rutinunkra hagyatkozva a sötétbarna hívóból kiszedegetve - ellenőrizgetve kaphatunk jó eredményt.

Amit én az eddigi kísérletekből valószínűleg jobban fogok használni, az a színes negatív hívása Caffenol-al. Mivel így magam is tudok levilágítható filmet készíteni (a színes hívás otthoni körülmények között nehézkesen, bonyolúltan kivitelezhető), a kísérletezéshez pedig lejárt színes filmet viszonylag olcsón be lehet szerezni.