2010. március 3., szerda

Monitor és kalibrálás

Monitort vásároltam. Eddig egy LG 19"-os 4:3 képarányú TFT monitort használtam, amiben gyárilag benne volt a TV tuner. Amikor ezt a monitort választottam elsősorban a TV funkció tetszett meg benne, illetve a 4:3-os képarány jobban passzolt a fotók feldolgozásához is az akkori Fuji 9500-assal készítet képeimhez. Maga a monitornak szép színei, aránylag jó kontrasztja volt, viszont főleg felső részén látszódott fekete képnél a háttérvilágítás "kiszivárgása".

Mivel a technika fejlődik gondoltam itt az ideje a monitort is fejleszteni.
Ezt a döntést több dolog is alátámasztotta:
1., a tükrös géppel készített fényképek képarányának a 16:9-es széles képernyő jobban megfelel (a kép teljes méretben ráfér a képre úgy, hogy jobbról-balról a Photoshop szerszámok elférnek - így nem takarnak rá a fotóra)
2., szerettem volna nagyobb monitort
3., LED háttérvilágítás, magasabb kontraszttal, kisebb fogyasztás mellett
4., ...és nem utolsó sorban aránylag jó áron el tudtam adni az LG monitoromat

Ezek a gondolatok és persze a pénztárcám által vezérelve jutottam végül el a Benq G2420HDBL monitorhoz. Igen-igen, biztos többen felhőrdülnek hogy nem valamelyik ismert gyártó készülékét választottam és hogy nem egy Eizo csodakalibrált készüléket állítottam be az asztalomra, de a pénztárcám nem így gondolkodott. (kb. 50.000Ft és 3 év garancia) Ismét győzedelmeskedett az ész a szív felett.
Kicsit persze paráztam, nehogy valami űbergagyi monitort vegyek, végigböngésztem egy rakás weboldalt teszteket és leírásokat keresve, mielőtt rászántam magam a vásárlásra. A monitort megrendeltem, 2 napra rá meg is hozta a futár és az első bekapcsolás után nem csalódtam! (DVI kábelt még vennem kellett, írták is ezt negatívumként a tesztoldalakon. +1800Ft)

Teljesen jól beállítható fényerő és kontraszt, szép színek, tűéles HD felbontás (1920x1080 pixel), nagy méret, egyenletesen bevilágított kép (szivárgás nélkül), jó betekintési szög (ami alulról nézve már nem annyira jó - mint általában a TFT monitoroknál, de szerencsére nem szoktam a billentyűzeten feküdve hullafáradtan dolgozni).

Úgyhogy minden jó, de nem is lennék fotóamatőr, ha nem kezdeném tökéletesíteni az amúgy is jó képmegjelenítést, így elkezdtem jobban belemerülni a monitorok kalibrálásába.
A monitorhoz a gyártó adott CD lemezen driver-t és színprofilt is. Ezt be is állítottam a Windows-ba. A monitort az eszközkezelőben egyszerű illesztőprogram frissítéssel, míg a színprofilt bemásoltam a
"C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\color" könyvtárba. Ezek után a "Vezérlőpult/színkezelés/speciális/rendszer-alapértelmezések módosítása" alatt beállítottam alapértelmezettnek (Windows 7-ben). A színprofilokkal kapcsolatban itt találsz olvasnivalót.

Ezután következett a kalibrálás: nem a drága monitorra cuppantós célhardverekre gondolok, hanem tesztképek segítségével "szemre" beállítani a képet.

Nagyon sok cikk foglalkozik ezzel az interneten és bőven akad tesztábra is, a márkás jó minőségű EIZO monitorokhoz letölthető tesztábrákat is megtalálhatjátok.

A keresgélés során jutottam el egy egész jó kis oldalra, ami mindent összefoglalva végigvezeti a felhasználót a kalibrálás lépésein: The Lagom LCD monitor test pages.
Itt aztán kivesézheti mindenki a monitorát, érdemes megnézni és a beállításokat elvégezni.
Egyenlőre ennyi, remélem mostantól a fényképeimet is szebb tónusokkal tudom majd szerkeszteni. Sajnos itt felteheti az ember a kérdést magának, hogy a jól beállított monitoron elkészített High Key fotó, másnak a laptop LCD monitorán hogy fog mutatni...!?