Monitor és kalibrálás

Monitort vásároltam. Eddig egy LG 19"-os 4:3 képarányú TFT monitort használtam, amiben gyárilag benne volt a TV tuner. Amikor ezt a monitort választottam elsősorban a TV funkció tetszett meg benne, illetve a 4:3-os képarány jobban passzolt a fotók feldolgozásához is az akkori Fuji 9500-assal készítet képeimhez. Maga a monitornak szép színei, aránylag jó kontrasztja volt, viszont főleg felső részén látszódott fekete képnél a háttérvilágítás "kiszivárgása".

Mivel a technika fejlődik gondoltam itt az ideje a monitort is fejleszteni.
Ezt a döntést több dolog is alátámasztotta:
1., a tükrös géppel készített fényképek képarányának a 16:9-es széles képernyő jobban megfelel (a kép teljes méretben ráfér a képre úgy, hogy jobbról-balról a Photoshop szerszámok elférnek - így nem takarnak rá a fotóra)
2., szerettem volna nagyobb monitort
3., LED háttérvilágítás, magasabb kontraszttal, kisebb fogyasztás mellett
4., ...és nem utolsó sorban aránylag jó áron el tudtam adni az LG monitoromat

Ezek a gondolatok és persze a pénztárcám által vezérelve jutottam végül el a Benq G2420HDBL monitorhoz. Igen-igen, biztos többen felhőrdülnek hogy nem valamelyik ismert gyártó készülékét választottam és hogy nem egy Eizo csodakalibrált készüléket állítottam be az asztalomra, de a pénztárcám nem így gondolkodott. (kb. 50.000Ft és 3 év garancia) Ismét győzedelmeskedett az ész a szív felett.
Kicsit persze paráztam, nehogy valami űbergagyi monitort vegyek, végigböngésztem egy rakás weboldalt teszteket és leírásokat keresve, mielőtt rászántam magam a vásárlásra. A monitort megrendeltem, 2 napra rá meg is hozta a futár és az első bekapcsolás után nem csalódtam! (DVI kábelt még vennem kellett, írták is ezt negatívumként a tesztoldalakon. +1800Ft)

Teljesen jól beállítható fényerő és kontraszt, szép színek, tűéles HD felbontás (1920x1080 pixel), nagy méret, egyenletesen bevilágított kép (szivárgás nélkül), jó betekintési szög (ami alulról nézve már nem annyira jó - mint általában a TFT monitoroknál, de szerencsére nem szoktam a billentyűzeten feküdve hullafáradtan dolgozni).

Úgyhogy minden jó, de nem is lennék fotóamatőr, ha nem kezdeném tökéletesíteni az amúgy is jó képmegjelenítést, így elkezdtem jobban belemerülni a monitorok kalibrálásába.
A monitorhoz a gyártó adott CD lemezen driver-t és színprofilt is. Ezt be is állítottam a Windows-ba. A monitort az eszközkezelőben egyszerű illesztőprogram frissítéssel, míg a színprofilt bemásoltam a
"C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\color" könyvtárba. Ezek után a "Vezérlőpult/színkezelés/speciális/rendszer-alapértelmezések módosítása" alatt beállítottam alapértelmezettnek (Windows 7-ben). A színprofilokkal kapcsolatban itt találsz olvasnivalót.

Ezután következett a kalibrálás: nem a drága monitorra cuppantós célhardverekre gondolok, hanem tesztképek segítségével "szemre" beállítani a képet.

Nagyon sok cikk foglalkozik ezzel az interneten és bőven akad tesztábra is, a márkás jó minőségű EIZO monitorokhoz letölthető tesztábrákat is megtalálhatjátok.

A keresgélés során jutottam el egy egész jó kis oldalra, ami mindent összefoglalva végigvezeti a felhasználót a kalibrálás lépésein: The Lagom LCD monitor test pages.
Itt aztán kivesézheti mindenki a monitorát, érdemes megnézni és a beállításokat elvégezni.
Egyenlőre ennyi, remélem mostantól a fényképeimet is szebb tónusokkal tudom majd szerkeszteni. Sajnos itt felteheti az ember a kérdést magának, hogy a jól beállított monitoron elkészített High Key fotó, másnak a laptop LCD monitorán hogy fog mutatni...!?

Megjegyzések

  1. hello Krisz
    Naggyon kössz ezt a kalibrálás-cuccot, és a sok jó linket!
    Segítségükkel sikerült felturbóznom a 8 éves Hp A4575A 19" (4:3) CRT - met... rá sem ismerek, pedig már egy húnapja csiszolom a netet lcd-re váltás céljából.
    Most spóroltál nekem egy rakás pénzt!
    Azt azért nem tudom, mért írtad, hogy a Benq nem egy ismert márka. Nálunk persze nem, de "máshol" egy szofisztikáltabb piacon (pl. USA) igencsak megbecsülik.
    Sok örömöt kívánok hozzá!
    ...Dobay A.

    VálaszTörlés
  2. Neked bekapcsoláskor írja, hogy LED Monitor?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bekapcsoláskor lila alapon csak a BENQ embléma látható pár másodpercig.

      Törlés

Megjegyzés küldése