2012. február 18., szombat

Nagyformátumú fényképezés (Teszt 4.0)

Tesztkép
Kapitány a hajónaplónak: Csillagidő 20120218.19:24. Miután az időjárási viszonyok kedvezőre fordultak, az ablakokon beszűrődő csillagfény elégségesnek volt tekinthető a teszteléshez.

A vázszerkezet stabilitása megerősítésére az egység tetejére került egy 5- és egy 7kg-os fémkorong, amelyek a földi gravitációval kölcsönhatásba lépve mozdulatlan állapotba hozták az épített nagyformátumú fotonrögzítőt.

Egy fekete lepel segítségével a sötétség félhomályában a készülék hátlapján beállításra került a fotonokkal bombázott modelltárgyról visszavert fény legélesebb képe. Ezen hátfal kicserélésével egy kazetta került az üveglencséken át rajzolt kép középpontjába. Ez a kazetta tartalma fényérzékenyített műanyagalapú fotópapír, amelyre egy exponálózsinór segítségével az optikán beérkező élesített fotonsugár, a fénynyaláb intenzitásával arányosan a fényérzékeny rétegre vetült.

Ezen műveletet az exponálási idő gondos mérése előzte meg, amelynél a fotópapírt ISO3 érzékenységűnek tekintettem, az optikai egység nyílását pedig F5,6-os értékre kalibráltam.
A tesztet kétszer ismételtem meg. Az elkészült látens képeket 120 másodperc hívófürdővel tettem az emberi szem számára láthatóvá, majd fixáltam a meglévő képet. Vízzel semlegesítettem a kémiai vegyszereket, majd levegő hatásának kitéve megszárítottam az elkészült fotókat.


A hajónapló bejegyzéséhez digitalizálási eljárással szkenneltem a fotókat, 600 képpont / hüvelyk sűrűséggel.


Képjavító algoritmussal (Level) beállítottam a fehér és fekete árnyalatok szélső értékeit, majd horizontális tengely mentén felcseréltem a képirányokat.

 Tárgytávolság ~1 méter, F5.6, 2 másodperc

600dpi szkennelés, 1:1 képkivágással

Tárgytávolság: ~3 méter, F5.6, 15 másodperc 

600dpi szkennelés, 1:1 képkivágással

A teszt sikeresnek mondható. Jelen eredmények elérését erősen nehezítette a fókuszálási eljárás. Ezen okból az előző bejegyzésben szereplő fókuszállító mechanizmus elkészítése erősen javallott.

További teszteredményekig illetve az elkövetkező tervezésig, kivitelezésig a hajónaplót lezárom.
Kapitány a hajónaplónak: bejegyzés vége... :-)