Balaton 2019

Idei nyáron a Balaton északi partján töltöttünk egy hetet. Sokat kirándultunk és természetesen a fényképezőgép sem hiányozhatott.
Kettő fényképezőgépet vittem magammal, a kedvenc 6x6-os filmes Yashica Mat-124G-, és a digitális kis Olympus E-M10-et.

A filmes gépbe egy nagyon rég lejárt, ORWO filmet raktam. Fotóztam már így, ezért rutinból az ISO100 helyett, ISO80-ra mértem fényt.
Az első két filmkockám a mai napig tisztázatlan körülmények között nem sikerült - illetve semmi sem lett rajta. A második exponálásnál vettem észre, hogy elakadt a film. Nem lehetett a felhúzó / filmtovábbító kart elfordítani és exponálni sem.
A szállásunkon nem volt lehetőség, hogy sötétben kifűzzem a filmet, így maradt a régi jól bevált pokrócos sátor...


...és hogy miért nem csak a fényképezőgép van letakarva? A válasz egyszerű: így látod - illetve nem - hogy van-e fényszivárgás, a fényképezőgépet egyszerűbb kinyitni ha van körülötte hely.
Szerencsére sikerült a filmet kivenni, visszatekercselni az orsójára és a kamerába újból betölteni. Bíztam benne, hogy az első kettő kockán azért lett valami, így a befűzés után kettő kockát kihagytam és csak az optikakupakot rajta hagyva lőttem el a felhúzott zárat. De az első két kocka teljesen üres lett, mintha nem is exponált volna a gép az elakadás közben (vagy nem volt film továbbítás).

A képeket hazaérve előhívtam, szárítottam, szkenneltem, párat lenagyítottam papírra:


A beszkennelt képeket digitális utómunkával picit "feljavítottam" (vagy épp lerontottam (?), ízlés dolga)

Szentantalfa, Szent Balázs templomrom 

Szigligeti vár 

Szigligeti vár 

Tihanyi apátság

Zalaszántó, Béke sztúpa 

Zalaszántó, Béke sztúpa 

Zalaszántó, Béke sztúpa 

Zalaszántó, Béke sztúpa 

A digitális géppel készült fényképeket szintén utómunkával tettem szebbé. A szép felhőzetet elsősorban polár szűrő használatával értem el, ami szinte végig rajta volt az optikámon.
Ezekből a képekből egy digiporámát raktam össze:


Pár panoráma fényképet is készítettem:







Megjegyzések