Csigák földjén

Még karácsonykor kaptak gyerekeim a nagyapjuktól, kartonból készült lapokat - amelyekből kiszedve az alkatrészeket - összeragasztva egy autót lehetett barkácsolni.
Megtetszett a kicsi kocsi, így elhatároztam, hogy le is fényképezem kollódiumos nedves eljárással.
Készítettem mellé egy kis terepasztalt: felvittem egy vödör homokot a fotóműhelyembe, kerestem kiszáradt faágakat és találtam egy pár csigaházat és kavicsokat is.
Az első kép el is készült fekete alumínium lapra:

24x18cm kollódium nedves eljárás, fekete alumíniumon
Tessar 210mm-es optika F8-on, 60 sec exponálás

A nagy formátumú kamera mélységélessége igen kicsi az ilyen jellegű fényképeknél, ezért kihasználtam azt a lehetőséget, hogy az optika képalkotó síkját elforgattam kb. 10 fokkal. Így nem csak az autó orra-első kereke lett éles a képen, hanem az egész autó oldala.

Alap esetben az optika-, és kép síkja párhuzamos egymással,
piros vonal mutatja a mélységélességi tartományt

Scheimpflug effekt

Az optika síkját elforgatva azok a felületek lesznek élesek, amelyek kivetítve egy pontban keresztezik a kép-, és optika síkjainak vonalát. Természetesen a mélységélesség vele együtt "fordul".

Az első kép után elhatároztam, hogy üvegnegatívot is készítek a "terepasztalomról" - így majd papírképként is viszont láthatom a fényképet.
Picit felturbóztam a kompozíciót, az autóra készült egy tetőcsomagtartó - jól felpakolva csigaházakkal. Az ilyen "sivatagi" képek elmaradhatatlan látványvilágához pedig kell egy dögkeselyű a fa ágaira, ami fekete fotókartonból lett kivágva.

Beszkennelt és oldalhelyesre visszatükrözött üvegnegatív.

A tetőcsomagtartón és sziklán lévő csigaházak kissé túlexponáltak lettek a szkennerem számára. Szerencsére ezt a papírra készült kontakt másolásnál "analóg photoshoppal" lehet korrigálni.
A negatívról készítettem VanDyke brown eljárással papírképet, ahol is az egész képre 12 perc exponálás kellett. Ezen felül, a képet kitakarva és csak egy lyukon keresztül átengedve az UV fényt a csigaházak kaptak még további 2 percet.

VanDyke Brown print, A4 méretű papíron

600dpi szkennelés 1:1 méret részlet

600dpi szkennelés 1:1 méret részlet

Megjegyzések