Archaikus nagyítás

Úgy tűnik mostanában a tesztelés és a kipróbálások idejét élem.
Már jó ideje befészkelte magát az a gondolat a fejembe, hogy ki kellene próbálni egy aránylag kis méretű negatívot felnagyítani papírra - archaikus technikával.
Ezidáig kettő dolog tartott vissza a teszteléstől:
  • Nem volt olyan kis méretű kollódiumos negatívom amit a nagyító gépembe be tudtam volna rakni
  • Az archaikus technikák másolása UV fény segítségével jön létre - leginkább napsütésbe kirakott másolókeretben, kontakt eljárással.
Az első pontban említett kis méretű üvegnegatív problémája, a múltkoriban átalakított régi Polaroid fényképezőgéppel készült képpel megoldódott.
A második pontban lévő UV fény hiánya pedig egy 20W-os UV LED segítségével próbáltam orvosolni. Ez viszont újabb problémát vetett fel, ugyanis az "UV fényt" így kimondva az embernek elsőre a pénzvizsgáló és a disco sötétjében világító fehér szín jut az eszébe. Viszont ha UV LED-et szeretnénk vásárolni egyből öt-hat féle választási lehetőségünk van, a fény hullámhosszának megfelelően 365nm-től 410nm-ig. Természetesen az árak között is jelentős differencia van.
Mivel nem szeretem volna nagyobb összeget kockáztatni, ezért egy 400nm-es 20W-os LED-et választottam és a hozzá való tápegységet. A csomag megérkeztekor nekem már csak egy hűtőbordára szerelés és egy kis forrasztás volt hátra a kísérlet megkezdéséig.


A nagyítógépem felső részé leszereltem és az eredeti fényforrást kicseréltem az új UV fényre.


Egy átlagos kontakt másolás (tehát amikor a fényérzékeny papírra a negatív rá van helyezve mit egy szendvics) az exponálási idő napsütésben pár percet vesz igénybe. A 20W-os LED erejét a közvetlen napsütéshez nem lehet hasonlítani, így az exponálási idő is jelentősen megnőtt... A stopper órám nem 1 percet, hanem 1 órát mutat - azaz 60 percet... de még ez is kevésnek bizonyult, mert az elkészült kép még igencsak halovány lett.

Balról a 60 perces nagyítás VanDyke barna eljárással - jobbról az eredeti méret
kontakt másolata fekete-fehér papíron
A nagyítás mértéke nagyságrendileg 4.5-szeres

A későbbiekben kipróbáltam három órás expozíciót, de sajnos minimálisan lett csak sötétebb az elkészült kép.
A tesztből megállapítottam, hogy lehetséges lenne jó minőségű nagyítást készíteni archaikus eljárások összevonásával, de jelentősen erősebb fényforrásra lenne szükség. Ez vagy egy nagyon erős, pl. 100W-os UV leddel, vagy pedig közvetlenül - tükrök segítségével bevezetni a napfényt a nagyítógépbe. Az előbbi még könnyen megoldható, bár igen költséges, a második szintén megoldható, de nagyon macerás és időigényes lenne egy ilyen periszkópos tükörrendszer elkészítése.
Illetve van egy harmadik módszer is, hogy nagy archaikus papírképeket készítsek, hasonlóan nagy üvegnegatívot kell készíteni - ehhez viszont építenem kellene egy nagy kamerát...

Megjegyzések