Óramű

Archaikus eljárásokkal készítek fényképeket - így mondhatni szeretem a régi dolgokat. Ezen felül szeretem a karórákat is. Talán nem is meglepő, hogy hagyományos analóg (mutatós) órát hordok. Minden reggel felhúzom az óraszerkezetet és indulhat a nap.
Szerettem volna a karórámról egy fényképet, igazán nagy nagyítással, így a fa kamerámra felraktam egy 210mm-es optikát, a harmonikát amennyire csak lehet kihúztam (750mm).
Ekkora kihuzattal még nem töltötte ki a 18x24cm-es képméretet az órám, így gondoltam egyet és az óra - optika közé beraktam egy nagyítólencsét.
Elég sokáig eltartott mire kikísérleteztem, hogy az órától milyen messzire rakjam a nagyítólencsét, illetve a nagyítótól az optikát, de végül sikerült a beállítást megtalálnom.
Ezután jöhetett a kalkulálás... vajon milyen hosszú záridővel készítsem a képet!?
Alap esetben pl. egy portrénál 5-6 másodperces záridővel dolgozom.
Dupla kihuzatnál (tehát a 210mm-es optikánál 420mm kihuzat) a záridő is megduplázódik. Jelen esetben a kihuzatom kicsivel több mint 3-szoros lett - tehát 3-szor kell duplázni az alap esetben vett záridőt. Tehát 5x2=10, 10x2=20, 20x2=40 másodperc. (Pontosabb számításhoz itt találni segédleteket: Link1, Link2) Viszont a lámpák jóval közelebb raktam mint egy portrénál, tehát az alap esetnek vett 5 másodperces záridő már nem is annyira állja meg a helyét. Ezen felül az optikát is rekeszeltem F4,5-ról F8-ra. Ráadásul az óramű arany/réz színű, amire a kollódium nem érzékeny (a csúcsfények érvényesülnek). Közben az optika elé bekerült még egy lencsetag (nagyító lencse) ami ismét csak fényveszteséggel jár... Sok-sok változó!
A végére úgy döntöttem a sok matematikát és agyalást részlegesen figyelembe véve, hogy a megérzésemre támaszkodom, így legyen 1 perces a záridő.







A kép fekete alumíniumra készült. A nagyítás mértéke ~3,6-szoros

Készítettem üveglapra is képet, de ezt negatívnak készítettem, hogy később archaikus papírképet készítsek belőle. Így viszont hosszabb záridővel kell számolni (80 másodperc) más hívót kell használni. Ezen felül ha jó negatívot szeretne az ember a kész felvételt erősíteni is kell, illetve feketíteni.
Átvilágított negatív

Digitális utómunkával átfordított pozitív kép

Megjegyzések