Lakkozás és gyengítés

Az előző bejegyzésemben a bohócos képekből nem hiába készült expozíció sorozat. A lakkozása a képeknél elsőre igencsak horrorisztikusra és drámaira sikerült. A tradicionális Sandarac lakk levendulaolajjal és alkohollal úgy oldotta le a képet, mint a szaharai hőség a négergyerek kezében a vaníliafagyit...


Ezek után hazai és nemzetközi összefogás segítségével kiderült, hogy valószínűleg túl erős a lakkban az alkohol és az oldja vissza a képet!

Számos hígítási kísérlet után sikerült a megfelelő mixet összehoznom, úgyhogy mostantól tradicionális lakkal fogom a képeket óvni, amelyeknek nem mellesleg nagyon jó illata van a benne lévő 100%-os extra szűz levendula olajtól!


______________________

Az expozíció sorozatnál többen az első képet mondták legjobbnak. Sajnos ez csak a szkenneléstől tűnt így, a legjobban a 3. és 4. kép sikerült, de a középső bohóc fehér porcelán feje nagyon "világított". Ez több minden együttes hatása okozza. Egyrészt a nagy kontraszt különbség a sötétebb részekhez képest picit túlexponálta a fehér fejet, másodsorban pedig a közvetlen üveglapra fotózás miatt, az üvegen nincs olyan "réteg" amely az üvegen áthatoló fényeket elnyelné és van egy másodlagos exponálódás "fényudvara" a nagyon világos részeknek - ahogy az üveg hátuljáról "visszapattan" a szórt fény.

Így ezeken a túlexponált részeken picit eljátszottam még, na de nem Photoshoppal. Az analóg világnak is megvoltak a saját retusálási technikái. Ahhoz hogy csökkentsem a túlexponált részeket, gyengíteni lehet a képet - természetesen vegyszerek segítségével.

Alapbeállítású szkennelések összehasonlítása:

Egy hangyányit túlgyengült a kép, a bal alsó sarokból eltűntek a részletek

A negyedik kép az expozíció sorozatból a gyengítés után egész jól sikerült!

Gyengített 4. kép helyesen szkennelve
(nem csak alapbeállításokkal)

A fotótörténelemben az egyike a legösszetettebb képalkotási eljárás az Ambrotípia, azt hiszem nem fogok unatkozni az elkövetkező években!

Megjegyzések