Hátulról

Van amikor kitalálsz valamit, agyalsz rajt, elképzeled mit és hogyan, de végül teljesen másként alakul a dolog. Ennek ellenére a végeredmény jól sikerül. Valljuk be őszintén, sok esetben ez a véletlen nélkül fabatkát sem érne jópár fénykép!
A Kecskeméti Fotókör új témája -sorsolás után- a "Hátulról" lett. Kicsit megakasztja a gondolkodást ez az egyszerű téma. Hiszen bármit le lehet fotózni hátulról!? Ez így is van, de ha egy kicsit "művészibb" képet szeretnénk, akkor bizony nem is olyan kicsi az a fa amibe vágtuk a fejszénket.
Mivel az emberábrázolás foglalkoztat leginkább, így számomra egyértelmű volt, hogy valami akt - félakt jellegű képet szeretnék készíteni, természetesen hátulról.
Késő délután ki is álltam a kocsival a garázsból, hogy fel tudjak menni a padlásra a fotóműhelyembe. Elkezdtem átrendezni az előző Kártyajáték fotózása után beállított eszközöket.
Hagytam a fekete hátteret, a vakukat átraktam ellenfényes fotózáshoz: jobbról - balról kb 45 fokos szögből, illetve hajfénynek fent hagytam a kisvakut a mennyezeten, Próbaképeket készítettem a modell helyére állított fotóállványról, igazgattam a dolgokat... Majd egyszer csak megdörrent az ég... aztán ismét... fújni kezdett a szél is... Mire kezdett összeállni a világítás, addigra megjött egy viharfelhő is. Nem sokat gondolkodtam a múltkori vihar után, hogy a kocsival jobb lenne visszaállni a garázsba, de úgy meg nem tudok a padlásra felmenni. A fotózás megvár - a vihar meg most jön.
Úgyhogy vakukat, vezérléseket kikapcsoltam és lekapcsoltam a világítást, csak a fényképezőgépet hoztam le a tesztképek kiértékelésére.
Vihar persze nem lett olyan "nagyszabású" de már nem mentem vissza a padlásra. De csak matatott a fejembe, hogy jó lenne fotózni - viszont a felszerelés fent maradt a padláson, így jelentősen átalakult a kigondolt kép: leegyszerűsítettem a világítást egyetlen íróasztali karos kompakt fénycsöves lámpára és az ellenfényes fényívek fotózása helyett, a falra vetülő árnyék lett a főtéma.



Természetesen nem csak az árnyékok lettek érdekesek a fotózás közben. De ragaszkodtam a "Hátulról" téma kritériumaihoz is.




Utómunka jóformán eldőlt a RAW konvertálás során, ahol is görbénél az árnyékokat és sötét tónusokat lehúztam és a világosakat feltoltam. Fekete-fehérré konvertálás szintén itt lett elvégezve. A zajosságot a magas ISO érték okozta, de kivételesen most örültem neki. A képeket jobban megnézve észrevehető, hogy az éles rész a képen szelektív, a bal alsó saroktól a jobb felsőig húzódik ez a zóna. Ezt Photoshopban blur és annak maszkolásával hoztam létre. 

A bevezetőben említett véletlen számomra a "tökéletesen" bevilágított stúdió elhagyását eredményezte, melyet egyetlen asztali lámpa helyettesített. A fekete háttér helyett pedig egy világos fal került árnyékokkal tarkítva. Lehet hogy így lett jobb...!? Ki tudja...!

Megjegyzések