Tükör-kép: A másik én

Február hónapra a Kecskeméti Fotókör "házi feladata", TÜKÖR-KÉP volt. Erre a témára a tükröződések, szimmetrikus dolgok és sok más téma adódhat.
Én egy szimmetrikus, tükör-témát gondoltam ki: sakk tábla. Ez megfelel a témának: egymással szemben felállított ellenfelek egymás tükörképei, a tábla két térfele szimmetrikus.
De ez így túl egyszerű lenne, így egy kicsit megtekertem a témát. A koncepció az volt, hogy felállítok egy gyalogot a táblára, elé rakok egy másik bábút - ez eddig egyszerű. A csavart az adja, hogy az egymással szemben felállított bábuk közé egy üveglapot raktam azzal a céllal, hogy a kamera felé eső bábunak a tükörképe látszódjon az üveglapban. Így az üveglap mint egy féláteresztő tükör működik és a képen ebben az esetben három bábu lesz látható, amelyből az egyik tükörképe az elsőnek.

Amikor az ötlet kipattant a fejemből, gyorsan készítettem is egy vázlatot. Sokban segít egy ilyen vázlat rajzolása a fotózás folyamatában. "Kézzel foghatóvá" válik az ötlet és a megvalósításnál jó támpontot ad.

A fotózás során sok próbafénykép segítségével állt össze a végleges fénykép. Tervben volt, hogy felállítom a két térfél bábuit is, de ezt az ötletet végül elvetettem. Túl sok volt a tükröződés, vagy a háttérben a bábukon a csúcsfények, így ismét győzött a régi szlogen: "a kevesebb több".
A vázlaton úgy gondoltam szükség lesz legalább két fényforrásra, hogy az előtérben lévő bábut és annak tükröződését, illetve a háttérben lévő figurának is kell majd egy kis fényt adni. A gyakorlatban ez is megdőlt - elég volt a fentről érkező szpot fény.
A fotózásánál a tárgyasztal felállítása után a hátteret fekete textillel kitakartam, egy A3-as képkeretből kivettem az üveget, melynek a hosszabbik oldalára vonalzót erősítettem csipeszekkel, majd a vonalzót egy nagyobb csipesszel egy szék háttámlájához rögzítettem. A tárgyra jutó nemkívánatos fényeket egy fekete lappal kitakartam.
Maga a felvétel sötét szobában készült, egyetlen fentről érkező szűkített vaku fényével.


A hátulsó bábút egy négyzettel hátrébb raktam, hogy a tükörképnek hagyjak helyet. Olyanra szerettem volna a fotót, mintha a (fehér - jó) tükörképünk mögött ott bujkálna a másik én (fekete - rossz) is.

Az utómunka főleg retusálásból állt, mivel bármennyire is megtisztítottam az üveglapot - szöszös maradt, ami a szpot fényben rettentően kivilágított a sötét háttérből. Egy kicsit eljátszottam a sötét bábuval is: kép RAW file-ját újból megnyitva az expozíciót kissé feltolva rádobtam az eredeti képre is ezt a világosabb változatot, majd kimaszkoltam szinte az egészet, kivéve a fekete bábut. Így jobban kijött a sötét bábun is a tükröződések.

Az elkészült képen így több tükröződés is helyet kapott: a főtéma tükörképe, illetve a sötét "másik én"-en a fehér bábu tükröződése.

Megjegyzések