Képek szállítása

Mivel kiállítások egyszer véget érnek és a fényképeket haza szoktam vinni, ezért itt volt az ideje, hogy megoldjam a szállítás problémáját. A képek általában 50x70 cm-esek, így ennek megfelelően készíteni akartam egy merev falú, ütésálló szállító dobozt.

Felhasznált anyagok:
2x4cm-es és 2x3cm-es gyalult fenyőléc, 3mm-es karton, 2db kis méretű zsanék, facsavarok, tiplifa, gurtni anyag

Felhasznált szerszámok:
asztali fűrész, fúrógép, derékszög, csavarhúzó, tűzőgép, mérőszalag, ceruza, sniccer

Méretek:
- 2x4cm-es anyagból: 2db 80cm-es (teteje-alja), 2db 55cm-es (két oldala)
- 2x3cm-es anyagból: 2db 80cm-es (teteje-alja), 2db 55cm-es (két oldala)
- kartonból: 2db 78x57cm

Első lépés a lécek méretre vágása. Ügyeljünk a derékszög betartására, különben az összeszerelésnél deformálódik majd a keretünk és rések keletkezhetnek az illesztéseknél.

Második lépés a hosszú (80cm-es) elemekbe kerülő csavarok helyeinek kifúrása. Én 4mm-es csavarokat használtam, 3mm-es fúróval készítettem hozzá az átmenő furatokat.
A fa sarkától 1-1cm-re mértem fel a lyukak helyét és állványos fúrógéppel merőlegesen fúrtam ki.

Ezután a csavarokat betekertem annyira, hogy a végük pár millimétert látszódjon csak ki.

Így könnyebb a következő lépés, a rövidebb léceknek merőlegesen a tetejére illesztés. Kis koppantással megjelölik a helyüket a rövid léc végében, így könnyebb a becsavarozásuk.
Ugyanezzel a módszerrel készítettem el a másik keretet is. Az első a 4cm-es, a második pedig a 3cm-es anyagból készült.

Miután a két keretet egymásra illesztettem, jöhet a zsanérok felszerelése. A végektől 15cm-re raktam a pántokat. Célszerű a felszerelés alatt jó erősen gyorsszorítóval addig a két keretet  összehúzni, hogy ne mozduljon el egymástól a szerelés alatt.
Mivel a doboz elég nagy lesz és otthoni barkácsszerszámokkal dolgoztam ezért szinte lehetetlenn, hogy a két keret tökéletesen fedje egymást, így az összecsukásnál elcsúsznak egymástól.

A keretek nyíló felétől 10cm-t visszamérve és egy tiplit beleütve a fába - illetve az ellentétes oldalában kicsit nagyobb lyukat fúrva és így megvezetve a kis csapot, jelentősen javul a helyzet és biztosnággal zárulnak egymáshoz az oldalak.
Még egy kis famunka: a külső éleket csiszológéppel legömbölyítettem, hogy szállításkor ne okozzanak sérülést a szúrós sarkok és élek.

Ezután már csak "tiszta" munka van hátra: a keretekre tűzőgéppel a kartonlemezt feltűzni, körben egyenletes távolságokkal. Nem tudom majd az időjárásnak mennyire áll ellen a karton, előfordulhat hogy később lecserélem majd bútorhátlap farost lemezre.

Végezetül a gurtni anyagból fület készítettem a szállítás megkönnyítésére és pántot, hogy a doboz kinyitásakor a felső rész ne csapódjon hátra. A doboz alsó felének a nehezebb keretet, tehát a 2x4cm-es faanyagból készültet használom, míg a felnyíló rész a könnyebbik 2x3cm-es anyagból készült. A pántok hosszát ennek megfelelően a nyitáskor a merőleges állásnál kicsit hosszabbra hagytam, így a doboz nem borul át a túloldalra, mivel a nehezebb fele az alja - illetve a képek is lesúlyozzák majd.

Amit még majd szeretnék a tartóhoz hozzátenni, az 4db kis gumiláb alulra és valami egyszerű csatt a fül alá a zárhatóság miatt.

Az elkészült doboz belső mérete így 55x76cm-es lett, a mélysége pedig 7cm (4+3). Egyszerű számítással ez kb 25-30 darab vastagabb paszpartouval (2-3mm) készült kép tárolására elegendő.

Megjegyzések