Tízperces projekt III. (Ezüst ernyő)

Már régebb óta szerettem volna egy ezüst fényvisszaverő ernyőt készíteni. Jópár hónapja vagy talán már egy éve is volt, amikor megvettem hozzá egy szürke színű ernyőt.
Azért váratott ennyi ideig az elkészítése, mert nem tudtam igazán kitalálni, hogy hogyan is változtassam át a szürke neylont ezüst fényvisszaverős felületre. Gondoltam, hogy valami ezüst festékkel kifújom a parabolát, vagy kicserélem az egész huzatot valamilyen ezüst szövetre - amit persze sehol nem tudtam beszerezni... Egész az elmúlt hétvégéig váratott magára a dolog, ahol is egy barkácsáruházban megláttam hozzá a megoldást, ami egyszerűségében és nem utolsó sorbán árfekvésben is tökéletes megoldással kecsegtetett.
Ez a megoldás a tetőcserép alá berakható, hőtükrös párazáró fólia! Erős, könnyen formálható és "olcsó".

Így elkezdtem a kivitelezést:

Elsőként a merevítő pálcák felénél található levarrásokat vágtam el sniccerrel. Érdemes nagyon odafigyelni, mert a vágás során könnyen megsérülhet a vászon!
Második lépésként a pálcák végén lévő műanyag bújtatókat akasztottam le a pálcák végéről.
Az első pálcánál kicsit nehézkes a kihúzás, mivel a vászont ez feszíti rá a parabolára.
Az esernyő markolatát leműtöttem a nyélről. Itt megjegyezném, hogy érdemes olyan esernyőt választani, aminek habszivacsból van a markolata, mert jelentősen könnyebb levágni a fém csőről, mint pl. egy ráolvasztott tömör gumi hengert.
Jöhet a fólia: érdemes úgy elhozni a vásárlás után, hogy nincs zsebkendő méretűre összehajtogatva, hanem csak fel van tekercselve. A gyűrődés nem baj, hiszen az ernyőnkről irányított de aránylag szórt fényt kell hogy visszaverjen majd, viszont jelentősen könnyebb a szerelés közben szép sima fóliával dolgozni!
A kiterített fóliára ráhelyeztem a szétszedett ernyőt és jó nagy ráhagyásokkal körbevágtam a fóliát. A fólia 120cm széles, így érdemes ennél kisebb ernyőt választani, vagy több darabból kivágni a fóliát. Én az mellett döntöttem, hogy egy nagy körből készítem el a foncsort.
A körbevágás kivágása után az ernyő közepének helyét feljelöltem, majd széles átlátszó ragasztószalaggal leragasztottam, hogy a kivágás közben a fólia nehogy tovább szakadjon - így megerősítettem az anyagot.
Az ernyő nyeléről nem érdemes levenni az eredeti vásznat, mivel általában erősen rá van ragasztva/nyomva a "villámhárító" alá, így a kivágott közepű fólián átbujtattam az ernyőt a markolatánál kezdve és felfelé feltoltam  a vászonig (érdemes addig összegumizni a csupasz pálcákat),
majd a pálcák végeire visszahúztam a műanyag bujtatókkal az eredeti vásznat - ami így magával együtt rögzítette a foncsort is a helyére.
Ezután jöhet a rögzítés. Ugyanazokon a helyeken pár öltéssel vissza lett varrva az ernyő vászna és a fényvisszaverő fólia a pálcákhoz. Fontos, hogy ne húzzuk erősen meg a cérnát a varráskor, mert a pálcának könnyen kell siklania a varrás alatt, mivel az ernyő összecsukásnál a pálcák elmozdulnak!
A varrás után látható volt, hogy a fólia nem feszül ki, mint az eredeti vászon. Erre számítottam, mivel kör alakból lett kivágva a fólia és nem pedig "macisajt" háromszögekből. Így a felesleges anyagot kisímítva a pálcákra vissza lettek hajtva, majd ragasztószalaggal rögzítve.
Kezd egész jól kinézni az ernyő. A funkcióját már ellátja, de az ernyő szélei még nem valami szépek, így azokat még finomítani kell.
Visszahajtva és két helyen levarrva a széleket, már nem annyira cikk-cakkosak a szélek.
Az elkészült ernyőt állványra rakva és kipróbálva
Gyors tesztkép a segítő kezű feleségemről.

Remélem sikerül másnak is hasonló fényvisszaverő ernyőt barkácsolnia, hasonló képességekkel mint a gyári ezüst ernyők, töredék összegekért.
Költségvetés:
Ernyő: ~300Ft
Fényvisszaverő fólia: ~300Ft
Ragasztószalag, cérna, egyéb: ~100Ft
Elkészítési idő: ~100 perc

Megjegyzések