Orchidea II.

A virágfotózás általában nálam a makrózást jelenti, mint amit pár bejegyzéssel előbb lehet látni. Viszont a most "kitalált" projekt egész-alakos beállítás nélkül nemigazán tetszene. Az orchidea kecsességét, gyönyörű virágaival megfotózni egy képre viszont már egy kis kihívás.

Előkészületek (sajnos a werk-képet elfelejtettem):
Pár méter fehér papírt felerősítettem a falra és a virág cserép alá terítettem ki. Igazából két fényforrás alkalmaztam (a helyi fényektől eltekintve). A főfényt egy fehér ernyőről visszavert vaku villanása adta. Szerettem volna kicsit sávos háttérvilágítást alkalmazni, így egy másik vaku elé rácsot raktam és ezt irányítottam a fehér háttérre. A fényt módosító rács nem volt egyszerű eset: jópár eszköz és tesztkép elkészülése után a nyerő megoldás a sajtreszelő lett! Igen-igen: "Szegény ember vízzel főz!" Próbáltam mindenféle dolgot a vaku elé rakni, ami hirtelen a kezem ügyébe került: tésztaszűrő, gyerekjáték, stb. de a végén két gumigyűrűvel felerősített sajtreszelőn átlőtt fény adta a kívánt sávos fényt. Legközelebb kartonpapírból vágok majd fényformálót, de most nem volt hozzá kedvem...

Utómunka:
A "nyers" kép magában nyilvánvalóan nem adta meg 100%-osan a kívánt hatást (a felhasznált eszközökből is fakadóan), így egy talán kevésbé ismert technikát alkalmaztam a fénypázmák kiemeléséhez. Ez a technika a DRI. Tulajdonképpen ez egy "butított" HDR technika. A különbség a kettő között, hogy a HDR képeknél (pl. tájképek) három felvétel készül: aláexponált, helyesen kiexponált és föléexponált kép. Ebből a három képből végül szoftveres úton egy kép készül, a képsorozat egyes részeiből az előnyös részek megtartásával.
A DRI tulajdonképpen ugyanezt teszi azzal a különbséggel, hogy egy kép készül: egy helyesen kiexponált lehetőleg RAW kép (JPG is jó lehet, de a végleges képnél a minőségromlás jelentősebb). Ebből a képből készítjük el az expozíció sorozatot. Én is ezt tettem -1, 0, +1 képeket készítettem, majd ezeket összefűztem HDR szoftverrel (ajánlom a Dynamic Photo HDR szoftvert).
Az így kapott eredmény már kezd hasonlítani a fejembe kitalált képhez a fotó, így jöhetnek a befejező utómunkálatok!
Az alapképpel együtt, összesen tíz réteget használtam, így utólag végiggondolva kevesebb rétegből is meg tudnám oldani a "feladatot", de amikor munka közben egy-egy kis apróság szemetszúr, akkor dobok rá egy újabb réteget a képre és úgy módosítom a kívánt részt.
Felhasználtam még a képhez plusz két fényképet is: az egyik egy régebben fotózott bokeh, a másik egy stock fotó korrodált falról:

Ezeket felhasználva a következő rétegelrendezés alakult ki:
1., DRI kép
2., Egy kicsit életlenítettem a hátteret Gaussian Blur segítségével, hogy plasztikusabb legyen
3., Bokeh, Overlay rétegként
4., A bokeh fényerejéből levettem
5., Repedések, Overlay rétegként, 25%-os átlátszósággal
6., Fekete-fehérítés segítségével lehúztam a színeket, hogy ne nyomja el a főtémát, 40% átlátszóság
7., Az eredeti helyesen kiexponált képből (nem a DRI) Orchidea, a hátteret kimaszkoltam, hogy a DRI-vel készült háttér látszódjon, illetve Inner Glow effektet is raktam, megcáfolva a "ragyogást", mivel fekete színnel kicsit tompítani akartam a kimaszkolásból adódó széleket.
8., A kilógó gyökérzetnek a fényerejéből vettem le (Levels)
9., A cserépen is sötétítettem (Levels)
10. Vignettálás a kép széleire, nagy fekete ecsettel maszatolva

Az elkészült kép:


Biztosan lehetne még fokozni, máshogyan csinálni az utómunkát és a fotózást, de nekem most ez így sikerült!

Megjegyzések

  1. Nekem nagyon tetszik, nagyon jól kiemeli a virágot, ami valóban az orchidea növény legfőbb ékessége. A historynak is nagyon örülök, mert így jobban látom folyamatában. Nita.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése