A "nagy víz"

Március 15-én, kiszabadultam a természetbe. Nagykőröstől nem messze Cegléd felé található a Szarvas Kastély a Gógány dűlőben. Az ide vezető földút igazi alföldi tájon vezet át, nagy síkság, pár fa, tanyák.
A földúttól jobbra 3-400 méterre van Gógány-ér, amit zsilippel lerekesztettek, így a mostani sok csapadék szépen felduzzadt benne. Ez a jelenség ritkán van ezen a vidéken, kb. 3-5 évente.
Aznap amikor kimentem erős szél fújt, egész nap szép felhők voltak az égen, de mire késő délután kiértem már csak pár felhőcske maradt és a hideg szél.
De sebaj, mivel a naplementét vártam, ami kb. 2 óra múlva volt várható. Gyors terepszemle és pár tesztkép után meg is találtam a helyet, ami kompozícióilag tetszett.


Nagyobb térképre váltás
+47° 4' 38.43", +19° 45' 15.06"

Hogy honnan tudom pontosan, hogy itt készült a kép? Egyszerű! Csináltam pár képet a kiszemelt helyszínről a PDA-val (Mio A701), amire sikerült szereznem egy nagyon jó kis szoftvert.
Locate your photo segítségével úgy lehet fotózni a PDA-val, hogy közben bekapcsolja a készülékben található GPS vevőt és így a koordinátákat lementi a JPG kép - EXIF tartalmába.

Ennek segítségével pontosan behatárolható a kép készítésének helye!
A képminőség az 1 MPixeles, maszatos "optikával" kombinált beépített kamerának természetesen csapnivaló, de a helymeghatározás céljára tökéletesen megfelel! (Ha a képet lemented, és meg tudod nézni az EXIF tartalmát, akkor megtalálod benne a koordinátákat).

Az elkészített képet több szűrő segítségével sikerült elérnem. Nem-nem! Nem csak Photoshop "mágia" történt, hanem fizikálisan az optikára szerelve!
Levettem az állandó védelmet biztosító UV szűrőt és helyére feltekertem egy polár szűrőt, majd erre egy Cokin "P" szűrőtartót és ebbe egy félátmenetes ND8 (P121) szűrőt.
Mivel a lapszűrőt lentebb-fentebb lehet húzni és az optika tengelye körül el lehet forgatni, ezért szinte teljesen tökéletesen be lehet állítani a horizontra a  sötétítés átmenetét.
Mind a két kép RAW formátumba készült és a szokásos alapvető korrekciókkal lettek megnyitva.



Az első képnél az utómunka során a következő rétegeket alkalmaztam:
1., alapkép
2., Szelektív kijelöléssel a kék égboltot kijelöltem, majd a kijelölt terület széleit elmostam (Select/Modify/Feather - 3 értékkel) és ezt a kijelölést sötétítettem és kontrasztosítottam a görbékkel (Curves)
3., Gyors maszk segítségével kijelöltem a vízfelszínt és kontrasztosítottam a görbék segítségével (elég erőteljes S alakot alkalmaztam)
4., Az egész kép középtónusait felhúztam kicsit szintek (Levels) segítsével
5., Végül kontraszt az egész képre görbékkel


A második kép igazán a naplementés "aranyhidas" kép. Itt a félátmenetes szűrő kb 45 fokos szögben el volt fordítva, hogy a napkorongot sötétítsem, így ne csak kontúr-képet kapjak, hanem az aljnövényzetből is maradjanak részletek.
A rétegek hasonlóak az elsőnél írtakkal:
1., alapkép
2., vízre kontraszt
3., kontraszt és sötétítés az egész képre, kivéve a fűre
4., egy kis plusz fény a fűre

Megjegyzések