Portré MySelf

Nemrégiben néztem egy "werkfilmet" ahol is a fotózás közben kommentálták is az eseményeket, magyarázatokkal. A film főleg az egy fényforrással való munkát mutatta be, mivel így aránylag kis költséggel is szép képeket készíthetünk.
Kutakodtam a képeim között és egy ilyen "gyöngyszemre" akadtam. Egy fényforrás jobbról, fehér háttér előtt.
Természetesen az egy darab fényforrás nem azt jelenti, hogy egy vaku vagy lámpa és semmi más - mivel így azért elég kemény képeket kapnánk. A fényt azért formálhatjuk: derítőlappal, ernyővel, szoftbox-al.

Ebben az esetben szinte csak egy dologra kell figyelni: a modellre, mivel a fejtartás nagyon sokat befolyásol majd az árnyékok kialakulásánál. Vigyázni kell a "kilógó alkatrészekre" - főleg az orral, mert csúnya árnyékot vethet és így olyan hatást kelthet, mintha nagyobb lenne a mérete. Mivel csak egy fényforrás van, ezért a bevilágítás nem egyenletes - de itt ez a cél: az árnyékokkal való játék. Persze derítőlappal javíthatunk az erős árnyékokon, én azért nem használtam, mert a fehér háttér visszavert annyi fényt, amennyi elégnek bizonyult.
Mivel a kép önportré, ezért kicsit nehézkes megtalálni azt a "modell beállást", hogy eleget tegyek ezeknek a kritériumoknak, de a digitális technikának hála nem kell spórolni a  "filmkockákkal".
A feldolgozásnál a RAW konvertálás után főleg a háttér cseréjére törekedtem,  mivel a kép készülésekor még nem volt fekete hátterem. A képen a fehér hátteret egyszerűen a Select/Color Range segítségével pillanatok alatt ki tudtam jelölni, így egy gyors maszkolás után már kész is volt a háttér eltávolítása.
Nehézséget az okozott, hogy az új fekete háttéren jól látszottak az eltávolított fehér háttér auraszerű körvonalai, amelyet úgy tompítottam, hogy a főképen a rétegtulajdonságoknál Inner shadow-ot állítottam be. Ezt a beállítást úgy csináltam, hogy az árnyékot nem toltam el semelyik irányban sem (tehát az értéke 0) viszont az átlátszóságát 100% feketére raktam, így a háttértől nem ütött el annyira. Sajnos még így is volt egy kis "derengés" a körvonalaimnál, de ezt a saját előnyömre fordítottam: óvatosan, nagy fehér ecsetmérettel festettem még hozzá "ragyogást" a háttérre.
A többi rétegnél: a szemre fényt adtam, az arc jobb oldala kicsit sötétebb volt, mint amit szerettem volna - így oda is adtam fényt maszkolás segítségével (ahol a fehér "paca" van, oda került a fény).
Fekete-fehérítés, kontraszt az egész képre, majd a háttérre adtam még egy réteget (karcos fém), végül vignettálással szűkítettem egy kicsit a képen.

Végeredmény

Megjegyzések