Csillagforgó

Több mint tíz éve fotóztam utoljára csillagokat, néha jó dolog feleleveníteni a régi tudományomat...


A felvételhez a kis Olympus MILC fényképezőgépemet használtam, amelyben gyárilag rendelkezik Time Lapse funció. Ez azért jó, mert nem egyetlen felvételből készül a kép, hanem jelen esetben 300db, egyenként 30 másodperces képből. Ha ezt összeszorozzuk, 9000sec = 150min = 2,5 órás felvételi időt jelent. Ennyi ideig egy digitális fényképezőgép képérzékelő lapkája túlmelegedne, ami egyrészt a készülék, másrészt a kép rovására menne, a túlmelegedés okozta hot pixelek miatt.
A fényképezőgépre felraktam a manuális halszem optikámat F3.8-as rekesszel, a gép beállítása M módban 30sec záridő, Timelapse beállítás: 30sec exponálás + 1sec szünet, (kép SD kártyára mentéséhez). Manuális fehéregyensúly, mindenféle hosszú záridős és hotpixel szűrés kikapcsolva.
Természetesen egy stabil fotós állványra is szükségünk van a képkészítések közben, amely garantálja a be- és elmozdulás elkerülését.

A csillagos égen a sarkcsillagot könnyű megtalálni, általában mindenki ismeri a Göncöl szekér (Nagy medve) csillagképet. A szekér hátulsó "kerekének" tengelyét kell kb. ötszörösére megosszabítani.



A föld forgási sebességéből következtetni tudunk arra, hogy csillagok elmozdulása mekkora ívet fog húzni. Természetesen minél messzebb van egy csillag a középponttól (sarkcsillag) annál nagyobb ívet rajzol majd a képre: a föld 1 nap alatt fordul körbe a tengelye körül - tehát 24 óra alatt 360 fokot. Ebből kiszámolható, hogy 4 percenként 1 foknyi az elfordulás, a 150 perc alatt 37,5 fok a fordulás.
A felvételi idő alatt felhők is átvonultak a képen, amelyeket alulról a város fényei világítottak meg, ez narancssárga színt adott a képhez. Az elkészült fotón a bal oldali lombokon átszűrődő erős fény pedig a lenyugvó hold fényei.

Az felvételi képeket utómunkával kissé finomítottam, kiemeltem a csillagokat és ezt alkalmaztam mind a 300db fotón. Ezután összefűztem egy fényképpé az összeset egy ingyenes Startails nevű kis programmal.
A képkockákat fimmé is össze lehet fűzni, ehhez a Photolapse programot használtam.

Megjegyzések