Bejegyzések

Másoló keret

Kép
Az archaikus kontakt másolatú papírkép készítés elengedhetetlen kelléke a másolókeret. Minél nagyobb egy papír / kép, annak megfelelően egyre nagyobb másolókeretre van szükség. A lényeg, hogy a fényérzékenyített papírlap és a negatív egymástól ne tudjon elmozdulni. Nagy előny, hogy ezt a rögzítést fel tudjuk úgy oldani, hogy a késznek vélt levilágított papírképünket úgy tudjuk ellenőrizni, hogy ha még szükséges a további expozíció, akkor pontosan ugyanoda kerül vissza a papír a negatív fölé, mint ahol az előzőekben is volt. Így biztosan nem lesz kettő (vagy akár több) szellemképünk egymástól elcsúszva a végleges kontakmásolaton. Természetesen nagyobb másoló kerettel, lehet kisebb képet is készíteni, de a méret miatt kényelmetlen lehet a használata.  Papírképekhez kapható képkereteket általában megadott méretekben gyártják, így most egy 30x40cm-es méretnek megfelelő, 32x44 cm-es ablaknyílású másolókeretet készítettem, amely a kép készítés közben felesben nyitható...

Balaton 2019

Kép
Idei nyáron a Balaton északi partján töltöttünk egy hetet. Sokat kirándultunk és természetesen a fényképezőgép sem hiányozhatott. Kettő fényképezőgépet vittem magammal, a kedvenc 6x6-os filmes Yashica Mat-124G-, és a digitális kis Olympus E-M10-et. A filmes gépbe egy nagyon rég lejárt, ORWO filmet raktam. Fotóztam már így, ezért rutinból az ISO100 helyett, ISO80-ra mértem fényt. Az első két filmkockám a mai napig tisztázatlan körülmények között nem sikerült - illetve semmi sem lett rajta. A második exponálásnál vettem észre, hogy elakadt a film. Nem lehetett a felhúzó / filmtovábbító kart elfordítani és exponálni sem. A szállásunkon nem volt lehetőség, hogy sötétben kifűzzem a filmet, így maradt a régi jól bevált pokrócos sátor... ...és hogy miért nem csak a fényképezőgép van letakarva? A válasz egyszerű: így látod - illetve nem - hogy van-e fényszivárgás, a fényképezőgépet egyszerűbb kinyitni ha van körülötte hely. Szerencsére sikerült a filmet kivenni, visszatekercselni az

Álló fixír tartály DIY

Kép
A kollódiumos fényképezés végső mosása előtt, a hívást követően a képet fixálni kell. Ilyenkor látszólag átfordul a képünk negatívból pozitívvé. Ezt a folyamatot nem kell feltétlenül a labor sötétjében végezni, így világosban is nézhető ez a látványos folyamat. Ehhez készítettem egy álló fixír tartályt...

Világító retusáló asztal

Kép
Már jó pár hónapja vettünk egy rajzasztalt, amelynek üveg a lapja. Már akkor kitaláltam, hogy át lesz világítva alulról, hogy ha készítek üveg negatívot, jobban szemügyre tudjam venni, illetve ha kell - tudjak retusálni. Erre a célra egy 30x30cm-es LED panel választottam, amit kettő darab keskeny rétegelt falemez segítségével rögzítette, az asztal fém vázához. A lapos lámpatest bőven elfért az üveglap alatt, nem fogattam le fixen, így ha szükséges lenne - jobbra balra elcsúsztatható. Gyári üvegasztal 30x30cm-e LED panel Elkészült asztal

Szuper makro fotózás

Kép
Jó ideje nem készítettem már makro fényképeket, most bepótoltam. Igazság szerint ez már a mikro világ... Felszerelés: stabil állvány, Canon 650D, optika megspékelve: 13mm+21mm+31mm közgyűrűsor, 70-200mm-es optika (általában 135mm-es állásban), fordított állásban régi analóg optika (~50mm-es). A két optika egymáshoz fordító gyűrűvel csatlakozik egymáshoz, ami azt jelenti, hogy a 70-200-as optika 67mm-es szűrőmenetét átalakítja 58mm-esre, így a kis optika szűrőmeneténél fogva rá lehet tekerni a nagy optika végére. Fényképezőgép beállítása: ISO 100, 2 másodperces visszaszámláló exponálás az érintőképernyő segítségével, nagy optika: 135mm-en, kicsit rekeszelve (F5,6), fordított kicsi optika szintén kicsit rekeszelve (F5,6). Tárgytávolság: ~5cm Az így kapott képek mélységélessége nagyon kicsi, utólag kiszámolva kb. 0,05mm! A képeken látható viszonylag nagy mélységélességet focus stacking technikával értem el. Ez azt jelenti, hogy az optika manuális élességállítás segítség

Szemek

Kép
Már április óta küzdök a jobb szememben kialakult gyulladással. Ez adta az ihletet a kép elkészítéséhez. Kettő felvételt készítettem, az egyik fekete alumíniumra készült, a másik pedig üveg lapra amelyből negatívot készítettem a későbbi papírképhez. Nagy formátumú fényképezőgép egyik nagy előnye, hogy jó esetben a kamerán tudunk a kép készítéséhez korrekciókat végezni. Jelen esetben a Scheimpflug korrekciót használtam, amely segítségével a mélységélességet a kompozíciómra tudtam "fektetni". Az optika F8-as rekeszével, hagyományos párhozamos optika-képsík esetén a mélységélesség csak kb. 10-15cm lett volna, tehát maximum a kinyitott könyv középső tartománya lett volna éles. Az optikát megdöntve a hátfal - optika - kompozíció síkjai metszik egymást egy pontban, így a megdöntött élességi síkban jóval nagyobb térrészlet tudott éles lenni. Kollódiumos nedves eljárás, üveg negatív, illetve fekete alumínium lapra fényképezve (18x24cm) Scheimpflug hatás:

Régi kamera - Old camera

Kép
Kollódiumos nedves eljárás, fekete alumíniumra fényképezve Optika: Industar-51, 210mm, F8-on Kihuzat: ~500mm Fény: 2 x (2db 105W + 2db 75W kompakt fénycső) Exponálás: 15 sec Lakk: szandarak Backstage: