Bejegyzések

Emberstabilizátor újratöltve

Kép
Régen a fényképezés elképzelhetetlen volt rövid záridővel. Egy-egy exponálás műteremben több másodpercig is eltartott. Így a fényképészek azt az egyszerű dolgot tették annak érdekében, hogy a képen ne mozduljon be a kedves kuncsaft, hogy kipányvázták. Még pár évvel ezelőtt készítettem egy hordozható fejtámaszt , amit szék támlájára lehetett erősíteni. A hátránya az volt, hogy eléggé nehézkes volt felszerelni egy embernek a szerkezetet, illetve a gyors-szorítók az amúgy is kínzószerkezetnek tűnő felépítményt még ijesztőbbé tették. Nemrégiben szert tettem egy ősrégi, nagyon nehéz és ebből kifolyólag iszonyat stabil fotóállványra, amelynek az állványmenetére az előző fejtámlát kissé átalakítgatva ráraktam. Most már talán kevésbé riasztó látvány az "emberstabilizátorom". Masszív állvány  Szokásos állványmenet  Állványmenet átalakító adapter pl. stúdióvaku használatához  Elektromos vezetékekhez használt Symalen védőcső az átmérő különbség kitöltéséhez

Csigák földjén

Kép
Még karácsonykor kaptak gyerekeim a nagyapjuktól, kartonból készült lapokat - amelyekből kiszedve az alkatrészeket - összeragasztva egy autót lehetett barkácsolni. Megtetszett a kicsi kocsi, így elhatároztam, hogy le is fényképezem kollódiumos nedves eljárással. Készítettem mellé egy kis terepasztalt: felvittem egy vödör homokot a fotóműhelyembe, kerestem kiszáradt faágakat és találtam egy pár csigaházat és kavicsokat is. Az első kép el is készült fekete alumínium lapra: 24x18cm kollódium nedves eljárás, fekete alumíniumon Tessar 210mm-es optika F8-on, 60 sec exponálás A nagy formátumú kamera mélységélessége igen kicsi az ilyen jellegű fényképeknél, ezért kihasználtam azt a lehetőséget, hogy az optika képalkotó síkját elforgattam kb. 10 fokkal. Így nem csak az autó orra-első kereke lett éles a képen, hanem az egész autó oldala. Alap esetben az optika-, és kép síkja párhuzamos egymással, piros vonal mutatja a mélységélességi tartományt Scheimpflug effekt

Evolúció

Kép
Ahhoz , hogy egy kollódiumos fényképről papírképet lehessen készíteni ugyancsak archaikus technikával, ritkán elegendő csak az, hogy az elkészült üvegre fényképezett képet érzékenyített papírra helyezzük. - Illetve ha úgy jó papírképet lehet belőle készíteni, akkor bizony maga az üvegkép nem nyújt esztétikai élményt. Eleve ha üvegnegatívot szeretnénk készíteni, egész másként kell hozzálátni a képkészítésnek. Más expozíciós idővel, más hívási idővel és bizony kissé eltérő vegyszermennyiségekkel kell dolgozni. Mindemellett különböző eljárások is léteznek, amivel el tudjuk érni a kívánt negatívot. Ma egy új eljárást próbáltam ki, amely merőben eltér az általam eddig alkalmazott technikától. Ezúton is köszönöm Giorgio Bordin segítségét, hogy megismerhettem ezt az eljárást. Kollódiumos nedves eljárás - üvegnegatív (18x24cm) 210mm, F8, 40sec Részletek a valós, 1220dpi szkennelésből: VanDyke brown print Részletek a 600dpi szkennelésből: A kép e

Kihuzat

Kép
Egy japán gyártmányú Toyo Field kamera került hozzám, új kihuzat készítés és a régi cseréje okán... Örülök, hogy sikerült a szép új harmonikát elkészítenem és ezzel újra életre kelteni egy régi nagyformátumú kamerát!

A szürke árnyalata II.

Kép
Boldog Új Évet Kívánok! 24x18cm kollódiumos üveg negatív VanDyke barna kontakt másolat papíron